hayal kuramayan giremez
 
  Ana Sayfa
  İletişim
  Ziyaretçi defteri
  Atatürk Köşemiz
  Rehberlik
  Teknoloji ve Tasarım Dersi
  Sorularla Tek.Tas.Dersi
  Velilerden Beklentiler
  Bilim İnsanları
  İcad ve Buluş.Kronolojisi
  İcatlar-Mucitler
  Zihni Sinir Projeleri
  Patent
  İnovasyon
  Yaratıcılık
  Tubitak
  Teknoloji Haberleri
  Cebirsel Dünya
  Soru Bankası
  Ödev Ödev Ödev
  Bilgi Yarışması
  Zeka Testi ve Su Doku
  Bulmaca
  Satranç
  Bunları Biliyor Musunuz?
  Trafik Kuralları
  MEB
  Sözlükler
  Hesaplamalar
  Dünya Haritası
  Osmanlı Padişahları
  Esma-ül Hüsna
  Önce Sağlık
  Şifalı Bitkiler
  Yemek Tarifleri
  Memurlar.net
  Milli Piyango
  Son Depremler
  Önemli Linkler
  Gazeteler
  Televizyon İzle
  Radyo Dinle
  Sinema ve Tiyatro Rehberi
  Komik Bilmeceler
  Biraz Gülelim
  Komik Videolar
  Slaytlı Şiir
  Şiirlerle Yaşamak
  Slayt Dünyası
  Resimler&E-Kartlar
  Müzikli Dakikalar-1
  Müzikli Dakikalar-2
  Robinson Ailesi
  Oyunlar-1
  Oyunlar-2
  Oyunlar-3
  Spor
  TTelekom Fatura Sorgulama
  Sanal Geziye Ne Dersiniz?
  Milli Kütüphane
  EĞİTİM
  Yeni sayfanın başlığı
  Yeni sayfanın başlığıXX
  Yeni sayfanın başlığıYY
  NE MUTLU TÜRKÜM
Teknoloji ve Tasarım Dersi

 

TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
 
Niçin Teknoloji ve Tasarım Programı?
Günümüzde herkesin kabul ettiği kaçınılmaz bir gerçek vardır. O da çocuklarımızın
yaşayacağı zamanın bizim yaşadığımız zamandan çok farklı olacağıdır. Bu noktadan hareket ettiğimizde çocuklarımızın kazanması gereken bilgi, beceri ve tutumlar da mutlaka farklı olacaktır.
Araştırmalar, çocuklarımızın yaşayacağı zamanın en belirgin özelliğinin başkalarının ürettiklerini kopyalamak olmadığı gerçeğini ortaya koymaktadır. Gözlem, sorgulama, araştırma, değerlendirme ve yaratıcılık gibi tasarım ve teknoloji için gereken zihinsel süreçleri yeterince aktif hâle getirmeyen, tekdüze çalışmalarla, sadece el becerisini geliştiren yaklaşımlarla yarının dünyasında yaşayacak insanların beklentilerini karşılamak mümkün değildir. Bu amaçla çocuklar, ihtiyaçlar ortaya çıkmadan
tahmin etme ve farklı sorunları yakalama, bunlara yaratıcı çözümler geliştirme, tasarım hâline getirme, tasarımın üretim aşamalarını belirleme ve üretme becerisi kazanmalıdır. Tüm bunların ışığında Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın gelecek nesillerin yaşayacakları çağın ihtiyaçlarına cevap vermesi amaçlanmıştır.
 
Teknoloji ve Tasarım Nedir?
Günümüzde teknoloji; temel ve uygulamalı bilimlerin verilerinin yaratıcı süreçler içerisinde üretime dönüştürülmesini, kullanımını ve toplumsal etkilerinin çözümlenmesini kapsayan bir süreç olarak tanımlanmaktadır. Bu yaklaşım, teknolojinin toplumsal her türlü etkinliğin içinde bir süreç olarak yer aldığı gerçeğini vurgular. Teknoloji, insan hayatının kalitesini artırmak amacıyla yaratıcılık ve zekânın; bilim, sanat, mühendislik, ekonomi ve sosyal çalışmayla oluşturulan bir bireşimidir.
Herhangi bir şeyi daha iyi, daha hızlı, daha kolay, daha ekonomik ve daha verimli yapma girişimidir.
Tasarım, zihinde canlandırılan biçimdir. Bu tanımlamada zihinsel süreçlerin kullanımı ön plana çıkmaktadır. Farklılıkları bulma, hayal kurma, sorgulama, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, akıl yürütme gibi üst düzey zihinsel süreçlerin tasarım yapmada önemli bir yeri vardır.
Teknoloji ve tasarım ürün geliştirme sürecine yönelik olduğundan ve insan hayatını doğrudan etkilediğinden birlikte ele alınmalıdır. Teknoloji ve tasarım birbirini doğrudan etkileyen kavramlardır.
İkisi arasındaki ilişki özne ile nesne arasındaki ilişki gibidir. Bu ilişkide öncelikli zihinsel süreç olarak
yaratıcılık, karşımıza çıkmaktadır.
Teknoloji ve tasarım ilişkisinin geliştirilmesi bireyin yaratıcılık düzeyinin geliştirilmesi ile mümkün olabilir. Yaratıcılığın geliştirilebilmesi dış uyarılara açık ve alıcı olmakla birlikte duygu, istek, hayal gücü ve iç tepkilerinin de bilincinde olmasını gerektirmektedir (Çellek T. 2003).
Teknoloji ve Tasarım dersinin verileceği yaş grubunun en önemli özelliği, gruba ait olma ve grup üyeleri içinde etkili olma isteğidir. Bu durum yaratıcılığı engelleyen bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak uygun şekilde motivasyonun sağlanması, grup dinamiğinin, hayal gücünün ve işbirliğinin geliştirilmesi ve bunu sağlayacak öğretim süreçlerinin kullanılması bu durumu olumlu hâle getirir.
 
Programın Genel Amaçları
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nı tamamlayan öğrencilerin;
1. Merak eden, soru sormaktan çekinmeyen, gözlem ve araştırma yapmaya hevesli bir kişiliğe sahip olmaları,
2. Çevresindeki olay ve mekânlar arasındaki ilişkiyi kendine has bir bakış açısıyla değerlendirmeleri,
3. Karşılaştıkları güçlükleri yenmek için özgün çözümler üretmeleri,
4. Öz güvenini, hayal gücünü ve estetik duygularını geliştirmeleri,
5. Kendisi ve çevresi ile barışık, rekabete ve yeni yaşantılar edinmeye açık olmaları,
6. Bağımsız olarak düşünebilme alışkanlığı edinmeleri,
7. Özgün tasarımlar ortaya çıkarmaları,
8. Aldığı kararları değerlendirmeleri ve sorumluluklarını taşımaları,
9. Gelecek ile ilgili kurgular yapmaları,
10. Teknolojik gelişmeler karşısında kendilerini yenilemeleri,
11. Duygu ve düşüncelerini farklı yollarla ifade etmeleri amaçlanmaktadır.
 
Programın Vizyonu
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın vizyonu, kendisinin ve toplumun yarınını daha yaşanabilir hâle getirmek için sorunların farkına varan, çözümler üreten, yaratıcı ve hayal gücü
gelişmiş, düşüncelerini kurgulayan ve ifade eden, öğrenmeyi öğrenen, sorgulayan, girişimci, değişim ve gelişime açık sorumluluk bilinci gelişmiş bireyler yetiştirmektir.
 
Programın Yapısı
Program, her biri 6, 7 ve 8. sınıfta devam eden üç kuşaktan oluşmaktadır. Bunlar; “Düzen”, “Kurgu” ve “Yapım” dır. Kuşaklara özgü her yıl için ayrı ayrı odak noktaları tespit edilmiştir.
 Bu kuşakların özelliklerini aşağıdaki gibi özetlemek mümkündür:
“Düzen” kuşağında öğrenciler;
???;;;???;;;Düşünmeyi öğrenme ve yaşamlarındaki olaylara farklı açılardan bakarak değerlendirme
anlayışı geliştirirler.
???;;;???;;;Doğadan, yaşamdan ve kendinden yola çıkarak mekân, yüzey, birim, tekrar, ritim, düzen,
uyum, bütünlük, topluluk vb. kavramları yapılandırırlar.
???;;;???;;;Değişkenliği olmayan biçimleri (kare, yuvarlak, çizgi) kullanarak özgün düzenler (tasarım)
oluştururlar.
???;;;???;;;Değişkenliği olmayan biçimlerle oluşturduğu düzende renk, yön ve oran kavramlarını ifade
ederler.
???;;;???;;;Yaratıcılıklarını; gözlem, arama, sorgulama ve denemelerle öğrenme sürecinde
geliştirirler.
???;;;???;;;Teknoloji ve tasarım kültürünün oluşması için gerekli zihinsel alt yapıyı oluştururlar.
 
SINIFLAR ODAK NOKTALARI
 
6. SINIF “Düşünmeye İlk Adım”
7. SINIF “Birimden Bütüne”
8. SINIF “Bütünde Farklılık Oluşturalım”
 
 
“Kurgu” kuşağında öğrenciler;
???;;;???;;;Yaratıcı düşüncelerini yaratıcı düşünmenin ilk basamağı olan düşünmeyi öğrenme
yönünde adımlar atılan “düzen” kuşağındaki temel üzerine yapılandırırlar.
???;;;???;;;Merak ve hayal ettikleri ile değiştirmeyi, geliştirmeyi ve kolaylaştırmayı düşündüklerinden
çözüme yönelik fikir ve hayal güçlerini yazarak, çizerek somutlaştırırlar.
???;;;???;;;Çözüme yönelik düşüncelerini başkaları tarafından doğru anlaşılmasını sağlayacak
nitelikte çizer ve çevresiyle paylaşırlar.
???;;;???;;;Düşüncelerini yasal koruma altına alma süreçlerini fark ederler.
 
SINIFLAR ODAK NOKTALARI
 
6. SINIF “Düşünelim Çözelim”
7. SINIF “Düşüncelerimizdeki Değişim ve Gelişim”
8. SINIF “Düşüncelerimizi Koruyalım”
 
“Yapım” kuşağında öğrenciler;
 
???;;;???;;;Diğer kuşaklarda geliştirdikleri becerilerini somut bir ürünle ortaya çıkarmada kullanırlar.
???;;;???;;;Çevrelerindeki oluşumları gözlemleyerek olanlar ile olması gerekenleri fark ederler.
???;;;???;;;Tasarım sürecini, sorunların çözümü için uygulayarak somut tasarımlar yaparlar.
???;;;???;;;Tasarımlarını tanıtmaya yönelik etkinlikler planlayarak gerçekleştirirler.
???;;;???;;;Ürünlerinde gerekli gördükleri inovasyonu yaparlar.
 
 
SINIFLAR ODAK NOKTALARI
 
6. SINIF “Nasıl Üretelim?”
7. SINIF “Üretiyoruz”
8. SINIF “Üretelim Tanıtalım”
 
Programın Özellikleri
Program;
1. Öğrencilerin gelişim düzeyi, ilgi, yetenek, ihtiyaç ve beklentilerine uygun olarak hazırlanmıştır.
2. Sarmal program anlayışına uygundur.
3. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından kabul edilerek yayımlanmış (İlköğretim 1–8)
Türkçe, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Fen ve Teknoloji) dersler için kabul edilen ortak becerileri içermektedir.
4. Uygulamada, öğrenciyi aktif bir katılımcı ve sorunları araştırıcı birey hâline getiren, öğrenci merkezli yaklaşımı esas almıştır.
5. Kuşakların odak noktalarına yönelik sınıf, grup ve bireysel etkinlikleri içermektedir.
6. Öğrencilerin kendilerine olan öz güvenlerini geliştirebilmeleri, durumlara farklı açılardan bakmaları ve farklı çözümler önerebilmeleri amacıyla bilim adamları ve mucitlerin biyografilerine, inovasyon ve buluş hikâyelerine yer vermektedir.
7. Sınıfta yapılacak etkinliklerin öncesinde, öğrencilerin yaratıcılıklarını harekete geçirmek amacıyla uyarıcı yöntemlere yer veren etkinlikleri kapsamaktadır.
8. Öğrencilerin bireysel beklenti, ihtiyaç ve ilgilerine göre şekilleneceği için esnek bir yapıya sahiptir.
9. Sonuç değerlendirmeyle birlikte süreç değerlendirmeyi de öngörmektedir.
 
 
 
 
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
 
Ölçme ve değerlendirme, öğrenme-öğretme sürecinde öğrencilerin başarılarını saptamak, eksikliklerini belirlemek, öğrencinin süreç içerisindeki gelişimine ilişkin geri bildirim sağlamak amacıyla yapılır. Bu programda değerlendirme, öğrenme sürecine önem verir ve öğrencinin gelişimini izlemeyi amaçlar. Değerlendirme yapılırken öğrencilerin;
Problem çözme yeteneklerinin ne kadar geliştiği,
Üst düzey düşünme becerilerinin ne kadar geliştiği,
Üretim sürecinde ne kadar öz güvene sahip olduğu,
Estetik görüşlerinin ne kadar geliştiği,
Sosyal becerilerinin ne kadar geliştiği göz önünde bulundurulur.
 
 
 
   
Bugün 5 ziyaretçi (18 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol